Tematy zdrowego stylu życia: odpowiednio zbilansowanej diety, suplementacji oraz aktywności fizycznej – są obecnie niezwykle modne. Każdy z nas marzy o pięknie wyrzeźbionej, idealnie wysmuklonej oraz odżywionej sylwetce. Chcemy przy tym cieszyć się zdrowym ciałem, dobrym samopoczuciem oraz wysoką samooceną (podstawową zasadą jest ocena samego siebie – wysokie poczucie własnej wartości oraz dobra ocena swojej atrakcyjności). W rzeczywistości, w której cały świat krzyczy: chcesz być zdrowym i pięknym?

To bardzo proste – wciąż się ruszaj, ćwicz, działaj! – łatwo jest się pogubić. Istnieje bowiem bardzo wiele rodzajów treningów, ćwiczeń, aktywności, które są przeznaczone dla konkretnych grup osób, o sprecyzowanych celach i założeniach. Wiadomo, że każdy rodzaj aktywności fizycznej, jaką podejmujemy, należy dostosować do własnych oczekiwań oraz indywidualnych predyspozycji, bowiem nie każdy typ treningu będzie dobry dla każdego. To jasne – zdecydujesz się na coś zupełnie innego w momencie, kiedy zależy Ci na redukcji wagi i coś zupełnie innego, kiedy jesteś skupiony na robieniu tzw. masy, to samo w momencie kiedy oczekujesz efektu wyszczuplenia nóg lub wysiłku mającego na celu odstresowanie. Jak więc prawidłowo dobrać ćwiczenia?

Trening – cardio, siłowy, interwałowy, ujędrniający/rzeźbiący

Trening cardio – to każdy rodzaj aktywności, która podnosi tętno. Dzięki temu treningowi – czujesz zmęczenie, ponieważ jest on bardzo szybki i wymagający, spalasz więc dużą liczbę kalorii, a co za tym idzie – tkankę tłuszczową. Ponadto ten rodzaj aktywności podnosi poziom wytrzymałości i buduje niesamowitą kondycję fizyczną. Przykłady treningu cardio, to: rower, bieganie, pływnie, skakanie na skakance, steper, rowerek stacjonarny, marsz.

Trening siłowy – to wysiłek nastawiony przede wszystkim na efekty siłowe, tworzenie tkanki mięśniowej, rzeźbienie sylwetki, wysmuklanie jej. Do przykładów treningu siłowego należą: trening na siłowni z użyciem maszyn, trening przy pomocy hantli, zestawy ćwiczeń – w których unosimy, dźwigamy własne ciało.

Trening interwałowy – jest to jedna z odmian treningu cardio, to przeplatanie się ćwiczeń bardzo intensywnych, z takimi, dzięki którym nasz organizm ma chwilę na odpoczynek. Trening interwałowy, to np.: naprzemienny sprint połączony z truchtem, jazda na rowerze po górzystym terenie o nizinnych elementach.

Trening ujędrniający/rzeźbiący – ćwiczenia skoncentrowane na konkretnej partii mięśniowej, które zmierzają do jej ujędrnienia oraz wykształcenia. Mogą to być wszelkiego rodzaju aktywności o charakterze pogłębiającym, pulsacyjnym, wolnym – z naciskiem na precyzję i dokładność, bez pośpiechu.

 

Jak prawidłowo dobrać ćwiczenia?

Ćwiczenia dobierasz do swoich indywidualnych predyspozycji, oczekiwań oraz potrzeb. Jeśli chcesz spalić zbędną tkankę tłuszczową, powinieneś zdecydować się na: ćwiczenia cardio, aerobowe, interwałowe – zumba, zajęcia fitness, bieg, rower, pływanie, skakanie, rowerek stacjonarny. Jeśli jednak pragniesz ujędrnić i wzmocnić swoje ciało, powinieneś postawić na: trening siłowy na maszynach, treningi z obciążeniem, ćwiczenia – w których będziesz musiał dźwigać swój własny ciężar. W przypadku kiedy chcesz się po prostu zrelaksować i wydobyć z siebie całą negatywną energię, wszystkie złe emocje, ćwicz: pilates, jogę, callanetics, stretching. Jak widać istnieją poszczególne grupy ćwiczeń dostosowane do oczekiwań względem ich działania. Każda aktywność jest dobra, jednak do każdej należy podejść indywidualnie.

Warto wiedzieć, jakie rodzaje ćwiczeń mamy wykonywać, aby osiągać zamierzone rezultaty, dzięki temu będziemy w stanie odnosić spektakularne sukcesy i podwyższać swój poziom zaawansowania. Podczas ćwiczeń nie zapominajmy o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów – minimum 3 litry każdego dnia – jest to bardzo ważne, ponieważ w przeciwnym razie mogą grozić nam bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Nasz organizm (niezależnie od typu wykonywanych ćwiczeń) bardzo potrzebuje nawodnienia, z racji tego, że w aż 70% składa się z wodynie może on funkcjonować, żyć – bez jej regularnego uzupełniania.